Γράφει η Μαρίνα Χ. Πηλείδη, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Msc, Bsc

Η μείωση του σωματικού βάρους αποτελεί πλέον ένα από τα πιο πολυσυζητημένα θέματα της εποχής μας, αφού απασχολεί ένα μεγάλο αριθμό αντρών και γυναικών. Στοχεύοντας η απώλεια αυτή να γίνεται εύκολα και γρήγορα, πολλοί από εμάς επιλέγουμε λανθασμένους τρόπους, ακολουθώντας συμβουλές από μη ειδικευμένα άτομα ή από τα Μ.Μ.Ε. Για αυτό, γνωρίζοντας τις συνήθεις λανθασμένες επιλογές, αποφασίσαμε να σας δώσουμε βασικές αλλά απαραίτητες γνώσεις. Με αυτό το τρόπο διευκολύνουμε όσες/όσους από εσάς θέλουν να κάνουν τις επιστημονικά σωστές επιλογές.

Δίαιτες «εξπρές»

Με στόχο την γρήγορη απώλεια κιλών, επιλέγουμε διάφορες υποσχόμενες δίαιτες – δίαιτες αστραπή, π.χ. δίαιτες πολύ χαμηλών θερμίδων, δίαιτες υψηλές σε πρωτεΐνες, δίαιτα της σούπας, δίαιτα με αλόη βέρα, δίαιτα αποτοξίνωσης και άλλες. Οι συγκεκριμένες είναι στερητικές δίαιτες, δηλαδή στηρίζονται στον αποκλεισμό ολόκληρων ομάδων τροφών (π.χ. ζυμαρικών, κρέατος κ.λπ), ή συστατικών (π.χ. υδατάνθρακες, λιπαρά). Υπόσχονται «θαύματα» σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, π.χ. μείωση μέχρι και 7 κιλών σε 1 βδομάδα. Αποκρύπτουν όμως το γεγονός ότι τέτοια απώλεια σε τόσο χρονικό διάστημα είναι επικίνδυνη για την υγεία και πολλές φορές έχει το αντίθετο αποτέλεσμα.

Τι ισχύει: Οι δίαιτες εξπρές έχουν στόχο την γρήγορη απώλεια βάρους (>5 κιλά/μήνα). Χαρακτηρίζονται από πολύ χαμηλή πρόσληψη θερμίδων, μέχρι και 800 θερμίδες/ημέρα (ένας μέσος ενήλικας πρέπει να προσλαμβάνει κατά μέσο όρο 1500 θερμίδες την ημέρα).

Η γρήγορη απώλεια βάρους επιτυγχάνεται, είναι όμως προσωρινή και πάντα τελικά καταλήγει σε μεγαλύτερο τελικό βάρος. Η απώλεια αυτή οφείλεται στην γρήγορη απώλεια νερού και μυϊκής μάζας και όχι στην επιθυμητή απώλεια λιπώδη ιστού. Το λίπος απαιτεί αργό και σταθερό ρυθμό μείωσης. Το νερό γρήγορα αναπληρώνεται, ενώ η μείωση της μυϊκής μάζας οδηγεί σε επιβράδυνση του μεταβολικού ρυθμού, με αποτέλεσμα τη γρήγορη επαναπρόσληψη του σωματικού μας βάρους όταν σταματήσουμε την δίαιτα. Επίσης η ανάκτηση της μυϊκής μάζας που χάθηκε είναι πρακτικά πολύ δύσκολη. Επιπλέον, συχνά οι ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά δεν καλύπτονται, προκαλώντας έτσι αίσθημα κόπωσης και ατονίας, αλλά και σοβαρότερων προβλημάτων υγείας.

Η δίαιτα της φίλης μου

Θέλοντας να μειώσουμε το σωματικό μας βάρος, και ακούγοντας από κάποιο φίλο/φίλη, συγγενή κ.λπ, ότι το έχει επιτύχει με την «τάδε» διατροφή που ακολουθεί από τον διαιτολόγο του/της, νομίζουμε ότι αν ακολουθήσουμε το ίδιο πλάνο θα έχουμε τα ίδια αποτελέσματα. Μεγάλο λάθος!

Τι ισχύει: Το κάθε διαιτολόγιο είναι εξατομικευμένο σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε ατόμου. Για κάθε άτομο υπολογίζονται ξεχωριστά οι ανάγκες του σε θερμίδες και θρεπτικά συστατικά ανάλογα με το φύλο, την ηλικία, το βάρος και το ύψος του, καθώς και με την σωματική του δραστηριότητα.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με τα πιο πάνω, αν η Μαρία χρειάζεται 1800 θερμίδες για να μειώσει το βάρος της και ακολουθεί το συγκεκριμένο διαιτολόγιο με επιτυχία, αυτό δεν θα ισχύει το ίδιο και για την Άννα η οποία χρειάζεται 1500 θερμίδες. Αντιθέτως, αφού οι θερμίδες που χρειάζεται η Άννα είναι πιο λίγες, ακολουθώντας το διαιτολόγιο της Μαρίας δεν θα μειώσει το βάρος της αλλά μπορεί και να το αυξήσει.

Επιπλέον, το διαιτολόγιο είναι προσαρμοσμένο σύμφωνα με τις προτιμήσεις του κάθε ατόμου, τις ανάγκες του, την καθημερινότητά του (π.χ. ώρες εργασίας), αλλά και σύμφωνα με την κατάσταση της υγείας του. Για παράδειγμα, ένα άτομο το οποίο πάσχει από κάποια νόσο, ασθένεια ή αλλεργία, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην διατροφή του και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ακολουθεί διαιτολόγιο για το οποίο δεν έχει συμβουλευτεί τον ειδικό!

Δίαιτα από το Ιnternet – ΜΜΕ

Η σημερινή κοινωνία βομβαρδίζεται κυριολεκτικά από τα ΜΜΕ με πολλά μηνύματα στοχεύοντας την μετατροπή του ατόμου σε απλή καταναλωτική μονάδα. Το κυρίαρχο μήνυμα που θέλουν να μας περάσουν είναι ότι όλα γίνονται εύκολα, γρήγορα και απλά. Το internet έχει ανακηρυχθεί ως «νέος Θεός». Έτσι πιστεύουμε ότι μπορούμε να αποφύγουμε την επίσκεψη στον ειδικό διαιτολόγο, και πολλοί αναζητούμε την «συμβουλή» του διαδικτύου, ακολουθώντας τυπικά πρότυπα διατροφής, ή ότι το μάρκετινγκ και η μόδα μας επιβάλλει.

Τι ισχύει: Επειδή, όπως όλοι γνωρίζουμε, το καλό στην ζωή δεν γίνεται ούτε εύκολα, ούτε γρήγορα, ούτε απλά, έτσι και η διατροφή για απώλεια βάρους απαιτεί αλλαγή κάποιων διατροφικών συνηθειών και πειθαρχία. Πρέπει να δίνεται από ειδικό, και να είναι εξατομικευμένη σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε ατόμου. Διατροφές από το Internet-ΜΜΕ είναι καλύτερα να αποφεύγονται για τους ίδιους λόγους που αναφέρονται πιο πάνω. Εξάλλου, είναι εξίσου σημαντικό με την απώλεια βάρους, η διατήρηση αυτής της μείωσης, γεγονός που απαιτεί τροποποίηση των συνηθειών μας. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την σωστή ενημέρωση και εκπαίδευση που είναι δουλειά του ειδικού.

Αντικατάσταση γευμάτων

Τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί πολλές εταιρείες οι οποίες χρησιμοποιούν διάφορα σκευάσματα ως υποκατάστατα γευμάτων, με σκοπό την γρήγορη απώλεια βάρους. Τα συγκεκριμένα είναι είτε σε μορφή σκόνης, ροφήματος ή χαπιών. Περιέχουν ελάχιστες θερμίδες και προσλαμβάνονται με σκοπό την αίσθηση κορεσμού έτσι ώστε να αποφευχθεί το γεύμα.

Τι ισχύει: Με τον τρόπο αυτό προσλαμβάνονται ελάχιστες θερμίδες και μειώνονται τα γεύματα της ημέρας. Η δράση του μεταβολισμού μειώνεται, αφού η πρόσληψη φαγητού είναι ελάχιστη. Επιπλέον, ο οργανισμός στερείται απαραίτητα θρεπτικά συστατικά τα οποία θα έπρεπε να προσλαμβάνονται από φυσική τροφή.

Η σωστή μείωση σωματικού βάρους

Όπως συστήνεται από τους ειδικούς, η σωστή και υγιεινή απώλεια βάρους θα πρέπει να είναι 0.5–1 κιλό την εβδομάδα (δηλ. μέχρι 4 κιλά τον μήνα). Μεγαλύτερη απώλεια, π.χ. 5 κιλά την εβδομάδα, θα προκαλέσει προβλήματα στον οργανισμό και συνέπειες στην υγεία μας. Οποιοσδήποτε επιθυμεί την μείωση του σωματικού του βάρους θα πρέπει να συμβουλεύεται τον ειδικό διαιτολόγο-διατροφολόγο. Λαμβάνοντας τις απαραίτητες πληροφορίες, δίνεται η εξατομικευμένη διατροφή η οποία βασίζεται στην ηλικία, το φύλο, το ύψος, το βάρος και την σωματική δραστηριότητα του ατόμου.

Η διατροφή δεν στερείται κανενός είδος τροφής, συστατικού ή θερμίδων. Το βάρος μας πρέπει να μειώνεται αργά και σταθερά Τα περιττά κιλά πρέπει να χάνονται με ένα αργό και σταθερό ρυθμό χωρίς ακραίες δίαιτες και στερήσεις. Όταν χάνουμε πολύ γρήγορα κιλά, υπάρχει μείωση της μυϊκής μάζας, αλλά και απώλεια υγρών που προκαλεί αφυδάτωση. Αυτό μπορεί να προκαλέσει μείωση του μεταβολισμού μας. Σαν αποτέλεσμα έχουμε την άμεση επανάκτηση των χαμένων κιλών. Και το σημαντικότερο, πρόκληση προβλημάτων υγείας. Υπενθυμίζουμε ότι ο τελικός στόχος δεν είναι μόνο η απώλεια των περιττών κιλών, αλλά και η μη επανάκτησή τους σε βάθος χρόνου.

Η ενημέρωση γίνεται από την Hightechmed, για οποιαδήποτε απορία παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας τηλεφωνικά στο 22 260 186 ή στείλτε μας μήνυμα.