Γράφει η Μαρίνα Χ. Πηλείδη, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Msc, Bsc

Είμαστε ό,τι τρώμε, μια έκφραση την οποία συναντούμε αρκετά συχνά σε διάφορα άρθρα περιοδικών, στο διαδίκτυο, στην τηλεόραση, αλλά και στην καθημερινή επαφή με άλλα άτομα. Τι εννοούμε όμως με την φράση αυτή;

Όπως όλοι καταλαβαίνουν, ο όρος αυτός χρησιμοποιείται για να επισημάνει την σημασία της διατροφής στην ποιότητα ζωής μας. Είναι πλέον σαφές και αποδεχτό ότι οι διάφορες τροφές που καταναλώνουμε συμβάλουν άμεσα στην υγεία και ευεξία του οργανισμού μας αλλά και στην εικόνα του σώματός μας. Γι’ αυτό και ισχύει η παραδοχή ότι «αυτό που τρώμε σήμερα γίνεται κομμάτι του εαυτού μας αύριο».

Πού στηρίζεται όμως αυτό; Είναι πάρα πολλές οι έρευνες οι οποίες επισημαίνουν την άμεση σχέση μεταξύ των δύο, παροτρύνοντάς μας να τρεφόμαστε σωστά και υγιεινά. Τι πάει να πει «υγιεινά»; Υγιεινή διατροφή είναι αυτή που μας παρέχει όλες τις απαραίτητες θρεπτικές ουσίες (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία), που χρειάζεται καθημερινά ο οργανισμός μας. Περιλαμβάνει ποικιλία φρούτων και λαχανικών, περιορισμό των «κακών λιπαρών» (κορεσμένα έλαια, βούτυρο, ζωικό λίπος κ.λπ), κατανάλωση οσπρίων και δημητριακών ολικής αλέσεως, κατανάλωση Ω3 λιπαρών (λιπαρά ψάρια), κατανάλωση νερού, και περιορισμό στους επεξεργασμένους υδατάνθρακες (πχ. άσπρη ζάχαρη).

Ένα τέτοιο πρότυπο αποτελεί η Μεσογειακή διατροφή που έχει χαρακτηριστεί ως ο πιο υγιεινός τρόπος διατροφής παγκοσμίως. Η συγκεκριμένη, έχει συσχετιστεί με την πρόληψη διαφόρων ασθενειών, όπως ο διαβήτης, η παχυσαρκία, η υπέρταση, η υπερλιπιδαιμία, τα εγκεφαλικά, η στεφανιαία νόσος και άλλα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο καρκίνος, ενώ παράλληλα έχει συσχετιστεί με την καλή ποιότητα ζωής και με τη μακροζωία.

Αντιθέτως, μια «ακατάστατη» διατροφή, η οποία αποτελείται από υπερκατανάλωση – υπερφαγία, τρόφιμα τύπου «fast food», τηγανητά, κακά λιπαρά, υπερκατανάλωση αλκοολούχων ποτών, με μειωμένη ή καθόλου πρόσληψη φρούτων και λαχανικών, αποτελεί κίνδυνο για μετέπειτα προβλήματα στην υγεία μας.

Επιπλέον, αν επιλέγουμε να τρώμε σωστά και υγιεινά, συμβάλουμε στην καλή εικόνα του σώματός μας, με αποτέλεσμα να αισθανόμαστε πιο άνετα και ευχάριστα με τον εαυτό μας. Έτσι, εκτός του ότι αισθανόμαστε πιο όμορφα, βοηθούμε στο να έχουμε μια καλή ψυχολογία, η οποία με την σειρά της συμβάλλει στην καλή μας υγεία.

Στο σημείο αυτό θα ήταν καλό να δώσουμε μερικά παραδείγματα τροφών και πως μπορούν να συμβάλουν στην υγεία μας:

  • Φρούτα και λαχανικά
    ➜ προστασία από λοιμώξεις και ασθένειες, αποτοξίνωση οργανισμού, πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων, πρόληψη καρκίνου.
  • Ω3 λιπαρά – λιπαρά ψάρια (π.χ. τσιπούρα, σολομός, ρόσσι, φαγκρί, ξιφίας)
    ➜ έλεγχος επιπέδων καλής, κακής και ολικής χοληστερόλης και τριγλυκεριδίων, πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων.
  • Μη επεξεργασμένοι υδατάνθρακες (π.χ. ολικής αλέσεως ψωμί, μακαρόνια, ρύζι, δημητριακά)
    ➜ έλεγχος επιπέδων γλυκόζης στο αίμα – έλεγχος διαβήτη, αίσθημα κορεσμού.
  • Ω9 λιπαρά (π.χ. ελαιόλαδο, ελιές, αβοκάντο)
    ➜ έλεγχος επιπέδων καλής, κακής και ολικής χοληστερόλης, πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Επομένως, μπορούμε να πούμε ότι πολύ σωστά χρησιμοποιείται ο όρος «είμαστε ό,τι τρώμε», αφού αυτό που τρώμε αποτελεί αναμφίβολα μέρος του εαυτού μας, της υγείας μας αλλά και της εικόνας του σώματός μας.

Η ενημέρωση γίνεται από την Hightechmed, για οποιαδήποτε απορία παρακαλούμε επικοινωνήστε μαζί μας τηλεφωνικά στο 22 260 186 ή στείλτε μας μήνυμα.